Дизельний скандал і «ефект доміно» для німецького автопрому

9


















Дизельний скандал у Німеччині не вщухає і приносить німецькому автопрому всі великі збитки. Іміджеві та фінансові втрати несуть найбільші автовиробники. DW зібрала основні факти.Протягом кількох років не вщухає так званий «дизельний скандал» навколо великих німецьких автобудівників, яких звинувачують у махінаціях з рівнем викидів у дизельних автомобілів. Почався скандал з найбільшого німецького і європейського автоконцерну Volkswagen і його дочірніх підприємств. Але після того, як органи юстиції США, а потім і Німеччини, почали розслідування відносно VW, «дизельний скандал» викликав «ефект доміно». Німецький автопром несе мільярдні збитки, автовиробники змушені вести судові розгляди як у Німеччині, так і за її межами. DW — про основні етапи та учасників «дизельгейта».

Volkswagen

«Дизельний скандал» навколо німецького автогіганта Volkswagen почався в 2015 році. Тоді фахівці Агентства по захисту навколишнього середовища США (EPA) виявили, що більш ніж на 500 тисячах автомобілів з дизельними двигунами встановлювалося програмне забезпечення, яке дозволяло обійти екологічні стандарти.

Як пояснювали тоді в ЕРА, програма, якій оснащувалися автомобілі VW та Audi, передбачала включення системи контролю за викидами на повну потужність тільки під час перевірки машини. А при звичайній експлуатації автомобіля, коли вміст шкідливих речовин у вихлопах набагато вище, ця система відключалася. В результаті, викид шкідливих речовин автомобілями перевищував встановлену норму майже в 40 разів.

В ході ініційованих владою США у вересні 2015 року розслідувань VW змушений був визнати свою провину. Німецький автоконцерн досяг з американською владою угоди про штрафних і компенсаційних виплат на загальну суму понад 18 мільярдів доларів в рамках врегулювання скандалу.

Однак міністерство юстиції США не відмовилася від судового переслідування екс-менеджерів автоконцерну. Прокуратура східного округу штату Мічиган пред’явила звинувачення колишньому голові VW Мартіна Винтеркорну (Martin Winterkorn). Йому інкримінують змову з іншими керівниками і співробітниками автоконцерну з метою обману влади США і американських клієнтів. Вінтеркорна також звинувачують у порушенні закону Сполучених Штатів «Про чистому повітрі». У цьому зв’язку американськими органами юстиції виданий ордер на арешт колишнього голови правління VW.

Розслідування у відношенні 50 підозрюваних, які можуть бути причетні до «дизельгейту» проводила і прокуратура німецького Брауншвейга. Колишнього главу VW Мартіна Вінтеркорна і нинішнього главу автоконцерну Херберта Діса (Herbert Diess), а також голову наглядової ради Дітера Печа (Dieter Poetsch) підозрюють у маніпуляціях ринком» у зв’язку з тим, що вони надто пізно інформували акціонерів VW про можливі наслідки дизельного скандалу. Вінтеркорна, крім того, звинувачують ще й у шахрайстві.

13 червня прокуратура прийняла рішення про те, що за підсумками розслідування Volkswagen повинен а Німеччини заплатити штраф в один мільярд євро у справі про маніпуляції з програмним забезпеченням дизельних двигунів. Представники концерну відмовилися від будь-яких подальших правових кроків, визнали свою провину і зобов’язалися протягом шести тижнів з дня прийняття рішення перевести всю суму штрафу до бюджету федеральної землі Нижня Саксонія.

В цілому в результаті «дизельного скандалу» автоконцерн Volkswagen відкликав більше 1,5 мільйона автомобілів VW в Німеччині. Були також відкликані 2,5 млн транспортних засобів інших марок, що належать концерну Volkswagen, у ФРН та майже 11 мільйонів по всьому світу. Скандал послужив причиною серйозного кризи, в якій опинився німецький автоконцерни мільярдних фінансових втрат.

Audi

У «дизельному скандалі» виявилися замішані і дочірні підприємства VW, зокрема, Audi. Федеральне відомство автомобільного транспорту (KBA) оголосило про офіційному відкликання 60 тисяч моделей A6 і A7 з-за маніпуляцій з програмним забезпеченням. А прокуратура Мюнхена почала розслідування стосовно керівника автомобільного концерну Руперта Штадлера (Rupert Stadler), який проходить по справі як обвинувачений.

11 червня був проведений обшук в квартирі Штадлера і ще одного члена правління Audi, чиє ім’я не називається. Обох звинувачують у шахрайстві та підробці. Слідство вважає, що обидва фігуранти справи мали відношення до продажу європейським споживачам дизельних автомобілів з манипулированными даними про вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.

Число обвинувачених у справі, відкритого мюнхенської прокуратурою відносно концерну Audi, досягла 20 осіб. Один з них, який відповідав за розробку двигунів Audi та Porsche, заарештований і перебуває під слідством.

Porsche

Вже приблизно рік прокуратура Штутгарта веде розслідування відносно ще одного дочірнього підприємства концерну Volkswagen — Porsche. У квітні 2017 року обшуки пройшли на декількох об’єктах, що належать компанії. Автобудівників підозрюють у шахрайстві і використанні реклами, яка оперувала невірними показниками про зміст шкідливих речовин у вихлопних газах.

Влітку 2017-го, коли було розпочато розслідування відносно Porsche, під підозрою знаходився один співробітник автоконцерну. Зараз розслідування ведеться щодо трьох осіб, один з яких є членом правління. Крім того, під підозрою опинився один високопоставлений менеджер, а також один з колишніх співробітників компанії.

У травні Федеральне відомство автомобільного транспорту Німеччини (KBA) зажадало відкликати близько 60 тисяч автомобілів марки Porsche по всьому світу. Мова йде про дизельних моделях Macan (52831 автомобілів) і Cayenne (6755 автомобілів). Причиною відкликання є неефективність системи очищення вихлопних газів. Так, в моделі Macan експерти відомства виявили п’ять пристроїв, що дозволяють системі очищення вихлопних газів функціонувати повною мірою лише на випробувальних стендах, а не в реальній дорожній обстановці.

Daimler

Дизельний скандал торкнувся і Daimler. Міністр транспорту Німеччини Андреас Шойер (Andreas Scheuer) 11 червня заявив про те, що концерн Daimler має відкликати 774 000 дизельних автомобілів Mercedes-Benz по всій Європі, 238 000 з них у Німеччині.

Мова йде про моделі Vito C-класу і кросовері GLC з дизельними двигунами. Раніше, 10 червня, KBA повідомило, що в автомобілях концерну Daimler виявлені заборонені до використання програмні функції, здатні відключати систему очищення вихлопних газів.

У відомстві підозрюють, що подібними функціями оснащені майже 1 млн автомобілів з дизельними двигателеми, що відповідають нормі Євро-6. Автоконцерн Daimler має намір опротестувати ці звинувачення в суді. Між тим прокуратура Штутгарта вже більше року веде розслідування відносно співробітників Daimler, яких, як і співробітників Porsche, звинувачують у шахрайстві та використанні реклами, оперувала невірними показниками про зміст шкідливих речовин у вихлопних газах.

BMW

З березня 2018 року прокуратура Мюнхена веде розслідування відносно BMW, підозрюючи баварського автомобілебудівника в тому, що приблизно на 11 тисячах дизельних автомобілях було встановлено програмне забезпечення, що дозволяє приховувати дані про високий рівень шкідливих речовин у вихлопах.

Голова правління BMW Харальд Крюгер (Harald Krüger) на зборах акціонерів заявив про те, що на 11 700 автомобілів 5-й і 7-ї серії за помилку було встановлено програмне забезпечення, призначене для іншої серії автомобілів. За його словами, це не має нічого спільного з дизельним скандалом. Після перевірки показники рівня вихлопних газів у виставковому павільйоні і на дорозі були ідентичними. Після того, як буде отримано дозвіл від KBA, BMW встановить на цих автомобілях правильне програмне забезпечення.

Opel

Скандал навколо маніпулювання даними про вихлопі автомобільних двигунів торкнувся і німецький автоконцерн Opel. Під підозру потрапили моделі Opel Zafira і Opel Astra. На них, як передбачалося, було встановлено програмне забезпечення, яке цілеспрямовано зупиняє програму очищення вихлопу без всякої технічної необхідності. Але Opel відкинув висунуті проти нього звинувачення. А прокуратура Франкфурта-на-Майні більше року тому припинила дослідчу перевірку щодо компанії. У 2017 році Opel, як і інші автобудівники, запропонував власникам, утилизировавшим свої автомобілі з дизельними двигунами класу Євро 1 Євро 4 будь-яких марок, знижки до 7 тисяч євро при купівлі нових машин марки Opel. Подібним чином компанія намагалася запобігти можливі заборони на рух дизельних автомобілів у великих містах Німеччини.

Але подібні заборони все ж таки були введені в ряді німецьких міст.

Ця новина також на сайті Deutsche Welle.

Facenews

Оставить комментарий